6 etikett szabály, mely megoldja az irodai súrlódásokat
A munkahelyen mindennaposak a súrlódások, hiszen az ott dolgozók mind különböző természetűek, más szokásokkal és munkastílussal. Ezért érdemes az irodai etikett szabályait betartani.
A dolgozók nagy többsége általában tisztában van az alapvető viselkedési szokásokra, mint például nem hagyja megrohadni ennivalóját a hűtőben, hosszabb magánbeszélgetést nem folytat, vagy elvonul egy üres területre, stb. Mégis ezeken túl is vannak olyan íratlan szabályok, melyek betartásával sok bosszúságtól kímélik meg egymást a kollégák napi munkavégzésük során. Összegyűjtöttünk néhány aranyszabályt:
1. Ne legyünk névtelenek
Néhány kolléga úgy gondolja elég belevakkantania a telefonba néhány szót és máris mindenki tudja kivel beszél. Ugyancsak sokan felejtik el e-mail váltás során aláírni leveleiket, így nem mindig egyértelmű kitől érkezik az üzenet. A végén pedig ők csodálkoznak a legjobban, ha kérés címzettje nem végzi el a rábízott feladatot.
2. Kerüljük a szlenget
Sokan már annyira hozzászoktak, hogy a chat ablakokban és sms-ekben használatos rövidítésekkel kommunikálnak, hogy a hivatalban is ezt a nyelvezetet használják. Nem mindenki érti meg például ezt a mondatot: Úgy tom Timi m1 a pü és visz 1 szla. Szted? VK! (Úgy tudom Timi meg a pénzügyre és visz egy számlát. Szerinted? Választ kérek!)
3. Ellenőrizzük a technikát
Videókonferencia, vagy előadás előtt mindenképpen ellenőrizzük a technikai eszközök működését. Senkinek nem érdeke, hogy értékes percek menjenek el a résztvevők idejéből azzal, hogy állítgatjuk a képet és hangot. Ráadásul úgy tűnhet, hogy nem vagyunk elég hozzáértők, így szaktudásunk is megkérdőjeleződhet.
4. Telefon
A tárgyalásokon, oktatásokon és mindenütt, ahol több kollégával közös munkát végzünk a magántelefonok kikapcsolása elsődleges. Senki nem kíváncsi a magánéletünkre, ne szakítsuk félbe kollégáinkat egy telefoncsöngéssel. Az irodai munkavégzés során is zavaró lehet, ha az egyik asztalnál ülő kolléga napi több percet (rosszabb esetben órát) tölt azzal, hogy a munkája közben telefonon beszéli meg a napi történéseket barátaival, édesanyjával. A fennhangon történt sztori mesélésnél nincs figyelem elterelőbb dolog.
5. Zaj
Mások megzavarása nélkül próbáljunk meg íróasztalunk mellett dolgozni. Ha rádiót, zenét szeretnénk hallgatni munka közben, azt tegyük fejhallgatóval, így mások nem fogják hallani a kiszűrődő zajt. Sokszor előfordul, hogy egy közös irodában kap helyet az a kolléga, aki munkáját telefonon keresztül végzi és az, aki számára a csend lenne a legfontosabb (pl. könyvelő). Ekkor célszerű paravánnal elválasztani az asztalokat, hogy ezzel is csökkentsük a zajhatásokat.
6. Felesleges kérdések
Mielőtt bárkit megzavarnánk a munkája közben, gondoljuk végig, hogy valóban szükség van - e tőlük segítségre, vagy egy kis gondolkodás, önálló cselekvés megoldja a problémánkat. Ne kérdezgessük végig a munkafolyamatokat, próbáljunk meg magunk döntéseket hozni és cselekedni.